mandag 16. juni 2008

Good day, mate !

Ja, her vi alle “mates”! (…så Willoch hadde rett han.) Vi er nå kommet vel fram til Cairns, på Australias nordøstkyst i delstaten Queensland. På 16 grader sør er vi nå i det tropiske Australia.


Seilasen fra Vanuatu og Port Vila tok oss akkurat 9 døgn. En strålende seilas med 150 nm i døgnet og en stabil sydøstpassat med 20-25 knop kontinuerlig. Det er slik vi har lest om og slik ble det. Seilasen gjennom det Coral Sea og inn over The Great Barrier Reef gikk uten noen form for dramatikk bortsett fra at styrelina til vindroret røyk to ganger. Nå har jeg kjøpt spektra-line til det formålet.

Innklarering med båt til Australia er en meget regelstyrt affære. Minimum 96 timer før ankomst må man ha meldt sin ankomst med data om båt og mannskap. Gjøres ikke dette kan man få bot i størrelsesorden flere hundre tusen kroner og også båten inndratt. Dette har hendt flere ganger de siste årene.

Bananrepublikk eller kommuniststat, eller kun en misforstått kopi av USA?

Vi rapporterte oss inn i Australske farvann mens vi ennå lå på New Zealand og fikk en mail i retur som kvitterte at alt var i orden og ankomstrapporten godkjent. Så langt alt vel!

Ved ankomst i Cairns ble vi møtt av 11 personer, halvparten i uniformer og beksømstøvler, narkohund, immigration, quarantine-folk, bærbare pc’er og en stabel med skjemaer!!!! Jøss, tenkte Svein og jeg. Hva galt har vi gjort nå ?

Forvirringen ble ikke mindre når vi ikke fantes i deres database over innrapporterte båter. At det her var storfangst på gang kunne man enkelt se av de uniformertes ansiktsutrykk. Databaser ble sjekket, telefoner tatt og alvoret i Villvinds salong steg mange hakk. Dette var alvor.

Så kom sjefs–tolleren med det forløsende spørsmålet om hvorvidt vi kunne dokumentere vår mail-korrespondanse. Det kunne vi naturligvis, idet jeg hadde tatt papirkopi av både min rapport og customs’ godkjenning av denne. Disse to mailene ble nøye gransket av alle 11. Skuffelsens uttrykk stod å lese i alles ansikt om at det heller ikke denne gang ble ”stor-fisk”.

Men før hele seansen var over så hadde 3 personer fra quarrantine sjekket hele båten for tredje gang etter ulovlige matvarer, trevarer og andre ulovligheter,- funnet 5 løk og en halv sitron og fakturert oss for Kr 1200,- og for tredje gang fylt ut 5 A4 ark med opplysninger om båt og mannskap .

Vi var klarert, det gule quarantine-flagget kunne fires og ginlageret var reddet. Jeg lurte et øyeblikk på om jeg ville heise det australske gjesteflagget.

Gjesteflagget ble heist. Her er folk svært hyggelig og vi vil trives. Nå skal Villvind ”shines” og pusses til damene kommer om bord om 5 dager. Mer senere om turen opp mot Cape York og Torresstredet og videre mot Darwin. Der er det ødemark. Følg med!

Mange hilsner fra Villvind

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Terje. Det var litt av en "velkomst"dere fikk.I øs pøs regnvær prøver jeg å få unna de siste forberedelser. Skole hver dag.Kjempe koselig m besøk i helga av minstemann og foreldre. Nå gleder jeg meg, selv om reisa blir lang. Klemmer kona!!!

Kjell Skåre sa...

Hallo Terje! Ja dette var overraskende lesning om forhold man ikke akkurat forbinder med et land som Australia. Vi får håpe at fortsettelsen blir bra.
Her hjemme lever vi kun for båtturer i helgene og venter på 5 ukers båtferie fra uke 30.Forøvrig har vi det bra og skal hilse så mye fra Bente.
Ha en riktig god sommer eller hva det nå er de kaller denne tiden hos dere. Jeg bare nevner det igjen.......det hadde vært OK med noen bilder i ny og ne.

Hilsen Kjell

Anonym sa...

Kjære Svein
Godt at dere er gutter som har orden i sakene når velkomsten blir som denne. Gleder meg vilt til turen!! Med masse jobbing går tiden heldigvis fort til avreisen.
Hils til Terje! Mange klemmer fra kona di.

Anonym sa...

Hei !

For de av leserne som ønsker seg bilder til teksten så er det slik at vi som oftest sitter på trådløse nettverk i hyavnene med lav kapasitet og relativt ustabile signalar. Overføring av bilder til nettet blir derfor meget tidkrevende og til tider umulig. Du får late som om du hører på radio og koble inn forestilling-sevnen som en foreløpig erstatning for de manglende bilder! Terje

Anonym sa...

Kjære Terje. Godt å høre at dere er vel fremme i Australia og at alt har gått bra. Australierne er nok redd for alt som kommer utenfra, husker når vi kom dit sto det på store plakater ved ankomst at hvis vi skrudde på mobiltelefonen før vi var kommet gjennom alle kontroller ville vi få en bot på 3000 dollar! Snakket med Berit i går, satt da på gulvet og lekte med en pludrende Balder og koste seg. Alt vel her, Lars er kommet hjem på ferie og Jørgen er klar for oppkjøring til sertifikat i morgen 20.6. Spennende tider.
Skal bli artig å følge dere underveis i Australia, et nydelig land! Ha en god sommer
Klem fra søster i Ålesund

Anonym sa...

Hei Berit og Terje. Ønsker dere en flott tid sammen i Australia! Jeg ble også sjokka over byråkratiet, minnet meg om grensekontroll jeg opplevet i Øst-Tyskland på 70-tallet. Sist helg seilt jeg båten til Varberg med gode venner og plukker den opp i morgen for videre gutteseilas til Bornholm i helgen. Der starter familieturen, 7 forhåpentligvis gode og opplevelsesrike uker langs Sveriges østkyst med retur via Göta Kanal. Familie og venner spretter av og på, så ensomt blir det ikke! En fin anledning til å pleie kontakter det ellers blir for lite av i en hektisk hverdag.
Følger Villvind-seilasen med stor interesse og glede! Lærer jo mye geografi også, må stadig finne fram atlaset. Hilsen Hans

Anonym sa...

Fargerik skildring av ankomsten til Australia! Men jeg er ikke overrasket. Holdt på å bli arestert for smugling av narkotika "eller lignende" en gang ved ankomst til Australia - pga en kilo brunost i bagasjen, medbrakt etter ønske fra midlertidige immigranter med en smule heimlengsel. Riktig nok har de dårlige erfaringer med innførsel av kaniner, men...

God tur videre. Sjøl skal jeg en tur til Jøa i sommer. Ikke særlig spektakulært, men "jeg gleder meg allikevel".

Kjell Atle

Anonym sa...

Heisann skipper'n! Snart tom for spinat?

Da har jeg sommerferie og lappen. Reiser en tur til Zakynthos i Hellas for en toukers ferie sammen med kompiser 26 juli. Det skal bli deilig å komme seg til litt sydligere strøk enn Ålesund. Det er forresten Båtfestival i disse tider. Masse liv i byen. Håper alt går bra ute på de syv hav, så snakkes vi vel en gang om ikke så alt for lenge.

Jørgen

Anonym sa...

Kjære Terje og Berit.
Vi sender dere en hilsen fra vakre Andenes på Andøya hvor Kristian er tannlege og jeg er innepike som det heter her nord.18.august flytter vi til Øksnes og Kristian skal jobbe der en stund også. Her er det nok en smule kaldere enn hos dere! Lev livet nå! Kos dere alt dere kan! Klemmer fra Kristian og Turid